umi

umi

Friday, October 4, 2013

MAKAN PUN KENA BERHATI2...

Baru2 ini kita dikejutkan dengan satu berita dari utara tanah air yang mengkhabarkan seramai 3 orang maut dan kritikal selepas makan di majlis kenduri kahwin. Katanya, semua mangsa mendapat rawatan mengalami muntah dan cirit-birit hingga menyebabkan dehidrasi serius.Hasil dari siasatan mendapati mangsa telah memakan ayam masak merah yang mengandungi bakteria salmonela.
Ini adalah kerana keadaan penyimpanan yang tidak sesuai dan kaedah menyedia yang tidak cukup tempoh memasak yang menyebabkan faktor penyakit berkenaan.
Bersempena dengan cuti sekolah yang hampir tiba ni maka banyaklah kenduri kahwin yang akan di adakan maka banyaklah pula undangan yang kena dipenuhi. Rasa2nya cuak juga nak makan nanti. Bukan apa akak pernah juga mengalami pengalaman kena keracunan makanan ni akibat dari makan di restoran. Hai! seksa jugalah. Mana taknya terpaksa berulang alik ke bilik air sampai lembik dah badan.
Rasa nak angkut je tilam bantal duk dalam bilik air, tak yah susah2 nak baring bangun. Tapi nasib baik, Alhamdulillah akak punya penyakit tu tak teruk sampai kena masuk wad hospital hanya makan ubat di klinik je. Kalau tak tentu dah arwah dah akak. Maka tak delah blog yang ala2 sendu ni.
Itulah sekarang ni kalau nak makan pun kena berhati. Ini dapat dielakkan jika kita mengambil berat.
Bagaimana cara terbaik menghindari perkara ini? Ini ada sedikit langkah2 yang boleh dilakukan:-

* Jika berbelanja dipasar, ambil dahulu bahan keperluan lain selain makanan dan ditempatkan disatu sudut   didalam troli @ bakul anda. Kemudian, barulah memilih bahan makanan segar seperti daging, ayam, sayur dan telur.

* Periksa bahan makanan yang diambil ditakuti rosak, menggelembung dan sebagainya.

* Jangan minum susu dan makan telur atau ikan mentah apatah lagi jika sedang menderita sakit atau mempunyai kelainan pada sistem imunisasi tubuh.

* Sebelum beli telur, periksa terlebih dahulu kesegarannya, tarikh luput dan telur berada dalam keadaan baik (tidak retak @ bocor). Dan pastikan telur hendaklah dibasuh sebelum digunakan (sebab telur tu keluar tang mana, faham2 jelah). Telur yang tidak dibasuh bukan saja dikhuatiri mengandungi bakteria malahan adalah haram dimakan.

*Jika membeli makanan, pilih makanan yang dijual ditempat yang terpelihara kebersihannya.

*Keracunan memakan makanan laut seperti kerang juga sering berlaku maka berhati2lah ketika memilihnya.

*Jika perjalanan melebihi satu jam, pastikan makanan yang mudah rosak seperti daging ditempatkan didalam bekas berisi ais.


No comments:

Post a Comment