umi

umi

Wednesday, April 17, 2013

CITA2, MINAT DAN HARAPAN

Dia anak yang bijak. Dari darjah satu sampailah ke tingkatan 5, Dia selalu dalam kedudukan 5 keatas apabila keputusan peperiksaan di umumkan. Dia jadi kebanggaan ibu dan ayah. Harapan ibu dan ayah, Dia akan jadi seorang doktor atau engineer tapi Dia ada cita2nya sendiri.
"Dia, aku tengok kau ni relax je, kita kan nak SPM"
"Buat apa aku nak belajar teruk2, sedangkan cita2 aku tak memerlukan keputusan yang tinggi, jadi tak perlulah aku nak kejar sangat straight A..kan..."
Tapi itu kata2 Dia. Berlainan pulak dengan ibunya. Bimbang ibu melihat Dia asyik menonton rancangan yang berkaitan dengan cita2nya.
"Dia nak sambung belajar apa, habis SPM nanti" si ibu cuba mengorek isi hati si anak yang sedang asyik menonton rancangan kegemarannya.
"Dia nak jadi macam tu" sambil menunjuk ke arah tv yang sedang di tontonnya.
Si ibu agak tergamam mendengar jawapan Dia yang sangat jauh menyimpang dari harapannya. Tapi si ibu cuba mengawal emosi dengan berkata" Dia mesti janji dengan ibu, Dia mesti dapat straight A, okey"
"Tapi ibu mesti berjanji dengan Dia, kalau Dia dapat straight A, ibu mesti berjanji akan menunaikan segala permintaan Dia"
Maka ibu pun bersetuju dengan harapan apabila keputusan SPM keluar nanti Dia akan mengubah pendiriannya. Dia pun belajarlah bersungguh2 dengan berbekalkan janji ibunya. Dia nekad dengan cita2nya.
Keputusan SPM pun keluar. Ibu Dia sangat gembira yang teramat sangat sebab Dia telah menunaikan janjinya untuk mendapat straight A. Dia pun gembira juga sebab dia sudah menepati janjinya.
"Ibu, Dia sudah memberi ibu straight A...sekarang Dia nak ibu tunaikan pula janji ibu"
"Dia nak apa, cakap je..ibu akan tunaikan"
"Dia nak sambung belajar jadi CHEF"...
Hancurlah harapan ibu untuk melihat Dia menjadi seorang doktor, tak pun engineer. Janji tetap janji kannnnn.

Akak tak sabar nak menonton rancangan Master Chef selebriti Malaysia 2 nanti. Akak suka rancangan masak2 ni walaupun agak malas nak memasak.


Dan akak juga suka makan. Apa salahnya kalau ada seorang CHEF dalam rumah kita, kannnn.....




No comments:

Post a Comment