umi

umi

Wednesday, April 24, 2013

KEMEWAHAN

Mewah. Siapa yang tidak mahu hidup mewah. Semua orang nak hidup mewah.

Kereta mewah

Rumah mewah

Barangan berjenama

Ada yang lahir2 je dah mewah kerana ibu dan bapanya sememangnya sudah mewah. Ada yang berusaha dari bawah sehinggalah mereka berjaya mencapai kemewahan hasil dari usaha gigih mereka. Cara mana mereka mengusahakannya samaada secara telus atau tidak. Ada yang hendak mendapatkan kemewahan dengan cara mudah tanpa perlu bersusah payah dengan menggunakan orang lain sebagai alat untuk mencapai  
apa yang mereka kehendaki. Tapi itu pun usaha juga kan tapi jangan buat ye akak2 dan adik2 semua. Kalau kena caranya tak pe.
Perihal mewah dan bermewah2 ni akak adalah tertonton (nampak macam sengaja je) drama bersiri korea ni kat channel one HD. Akak memang suka menonton drama2 korea dari drama2 melayu. Ada kawan akak tanya tak tengok ke drama Adam dan Hawa. Akak kata tak. Dia jawab apalah mu ni drama tu kan tengah top. Tak pelah nanti kalau ada ulangan akak tengok, ye.

Tajuk drama korea tu "Cheongdam dong, Alice.

Sinopsis:
Han Se Kyung ( Moon Geun Young ) adalah seorang pereka berbakat muda yang tinggal setiap hari dengan moto "Berusaha untuk mencapai impian anda untuk berjaya." Sehingga dia telah bertemu dengan Cha Seung Jo ( Park Shi Hoo ) seorang presiden sebuah kedai jenama mewah di Cheongdam-dong yang akan mengubah hidup beliau.

Walau bagaimana cara kita ingin mencari kemewahan sebagai orang yang berugama islam kita hendaklah mengikut garis panduan yang telah di tetap di dalam islam itu sendiri. Jauh kan dari unsur2 haram dan bertentangan dengan islam.  
Kalau dah mewah jangan lupa menderma, ya.

"Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya." (Surah Ali Imraan, 92)

"(Ingatlah), kamu ini adalah orang-orang yang bertabiat demikian-kamu diseru supaya menderma dan membelanjakan sedikit dari harta benda kamu pada jalan Allah, maka ada di antara kamu yang berlaku bakhil, padahal sesiapa yang berlaku bakhil maka sesungguhnya ia hanyalah berlaku bakhil kepada dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha kaya (tidak berhajat kepada sesuatupun), sedang kamu semua orang-orang miskin (yang sentiasa berhajat kepadaNya dalam segala hal). Dan jika kamu berpaling (daripada beriman, bertaqwa dan berderma) Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain; setelah itu mereka tidak akan berkeadaan seperti kamu." (Surah Muhammad 38)


No comments:

Post a Comment