umi

umi

Wednesday, April 10, 2013

PERIHAL TELEKUNG

Kebiasaanya kalau nak keluar kemana2 akak tak akan lupa bawa telekung untuk sembahyang. Tapi dek kerana nak cepat ada satu hari tu akak tertinggallah beg yang berisi telekung tu. Akak pergi ke shopping complex bersama2 cik somi dan anak2 untuk membeli barang. Masuk waktu solat cik somi pun ajak pegi solat. Kami pun pergi ke surau yang berada di shopping complex tu.
Dek kerana kealpaan akak terpaksalah akak menggunakan telekung yang berada di surau tu. Pilih punya pilih tak ada satu pun telekung yang pada kategori akak bersih. Kebanyakan telekung yang ada semuanya comot dan nampak tak menyelerakan (macam makanan pulak). Lebih2 lagi pada bahagian dagu. Warnanya yang asal putih dah jadi kuning dan bertahi lalat. Lagi satu telekung2 itu tidak di simpan rapi samaada di lipat atau di hanger. Masing2 main campak je selepas menggunakannya. Begitu juga dengan sejadah. Akak pun hairan kenapa dengan dia orang ni. Sembahyang, sembahyang sangat tapi bab2 kebersihan dan kerapian tak di ambil berat.
Bukankah Islam itu suka akan kebersihan. Masaalahnya bukan Islam tapi sikap penganut itu sendiri.

Gambar hiasan tak ada kena mengena dengan cerita
Akak ada menonton rancangan NONA baru2 ni. Ada cerita pasal seorang wanita yang berhati mulia bernama Pn Norazila Abdul Aziz yang mengasaskan "Telekung Project" dimana wanita ini menjalankan kerja2 amal seperti mengumpul dan mencuci telekung2 wakaf yang kotor yang terdapat di surau2 am dan masjid2. Tujuannya adalah untuk kebaikan semua muslimah agar dapat menggunakan telekung yang bersih.
Tidak ramai yang sanggup menjalankan kerja2 amal seperti wanita ini. Siapa yang sanggup mengeluarkan modal untuk membeli sabun, menyental dan mencuci.
Bagi yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut dan aktiviti yang dilakukan Telekung Project bolehlah ke http://www.facebook.com/TheTelekungProject atauhttp://littlebookhut.blogspot.com.


Tapi apa yang lebih penting lagi ialah kita sebagai muslimah hendaklah mengubah sikap kita sendiri. Dan yang pastinya setiap kali nak keluar akak akan check dulu samada akak dah bawak telekung atau belum. Satu lagi harapan agar satu hari nanti akak dapat join The Telekung Project.

No comments:

Post a Comment