umi

umi

Thursday, April 25, 2013

UNDI DAN MENGUNDI

1hb. mei ni hari buruh, 16hb. mei hari guru dan hujung bulan mei ni pun bermulanya cuti sekolah penggal ke 2. Bagi negeri Pahang pun bulan mei ni hari keputeraan sultan Pahang (tak ingat dah berapa haribulan). Hari yang sangat2 penting di bulan mei ni ialah hari mengundi pada 5hb. mei. Pada sape2 yang duduk jauh, yang kena mengundi kat kampung halaman maka bersiap sedialah untuk pulang mengundi.
Bagi yang pertama kali mengundi tentu teruja nak mengundi. Adik2 tentu dah tahu cara2 nak mengundi dengan betul. Masing2 mungkin sudah di terangkan cara2 nak mengundi dengan betul. Kalau silap nanti rosak undi. Dah rugi satu undi. 

Contoh undi rosak

kalau orang tanya "kau undi apa"...Maka ramailah yang menjawab "UNDI ADALAH RAHSIA". Dan itulah jawapan akak kalau ada yang sudi bertanya. Hanya kepada orang2 yang tertentu saja yang akak akan pecahkan rahsia akak. hahahaha (cuba agak2 akak undi apa, kalau akak2 dan adik2 bijak) tapi maaf ye tak de hadiah.
Bukan saja cara kita mengundi itu penting, tapi siapa yang kita nak undi itu berlebih2 pentingnya. Terpulanglah pada diri kita nak mengundi siapa dan siapa yang kita rasa layak dan menepati citarasa kita.
Sebagai pengundi kita berhak mengenali siapa orang yang nak kita undi itu. Dari situ kita boleh jadikan panduan samaada ianya layak di undi atau pun tidak. Orang yang kita undi itulah yang akan memimpin kita dan generasi kita. Undi dengan bijak, takut tersalah undi sedangkan ada orang yang lebih layak untuk menjadi pemimpin kita.

Nabi saw bersabda: “Sesiapa yang melantik seorang lelaki untuk mengurus dan memerintah satu kaum sedangkan ada yang Allah lebih reda daripada lelaki tersebut, sesungguhnya dia telah mengkhianati Allah, Rasulnya dan orang-orang beriman.”- Hadis riwayat Hakim dari Ibnu Abbas

                                                          Dr. Muhaya

Sekiranya kita tidak mengundi, orang yang tidak sepatutnya memegang kuasa pemerintahan akan mendapat kuasa itu.Apabila orang yang tidak layak mendapat kuasa, kita turut bertanggungjawab atas perkara itu. Ini kerana kita tidak menjalankan tanggungjawab kita sebagai pengundi. Islam menggalakkan kita bermusyawarah dalam kehidupan, mengundi adalah cara musyawarah peringkat global.."

Dipetik dari Buku "PELAJAR BERTANYA PROF. DR.MUHAYA MENJAWAB"
-Prof Dr Muhaya-
Maka pandai2 lah nak undi sape, ye? (dah dapat teka, akak undi apa)....Sekali lagi di ingatkan tak de hadiah.



No comments:

Post a Comment