umi

umi

Monday, April 8, 2013

QUNUT

Pernah tak dengar lawak ni. Macamana nak baca qunut pendek, qunut panjang. Qunut pendek "quunut", Qunut panjang "quuuuuuuuuuuuuuuuuunut"...Entah sapelah yang pandai sangat mereka lawak macam tu.
Pagi ni akak dengar rancangan Tanyalah Ustaz kat tv 9. Ustaz tu kata semua sembahyang kena ada qunut.
Terceganglah diri akak yang jahil ini mendengar cakap ustaz tu sebab setahu akak cuma sembahyang subuh je yang kena ada qunut. Ustaz tu kata lagi sembahyang subuh kena ada qunut dan doa qunut. Bertambahlah cengangnya akak.
Rupa2 nya qunut tu bermaksud taat dan mendirikan perintah Allah, solat, berdiri yang lama, pengabadian, diam, khusuk dan beberapa maksud lagi. Baru lah akak faham. Memang lah semua sembahyang yang kita lakukan kena ada qunut. Ya...Allah betapa kurangnya ilmu akak. Alhamdulillah dengan adanya rancangan seperti Tanyalah Ustaz tu sedikit sebanyak dapat menampung kekurangan ilmu yang kita ada. Akak ni pun satu hal juga. Kalau tengok rancangan Tanyalah Ustaz tu nak dengar tajuk yang best2 je (macam tengok drama pulak), lepas tu sape ustaz yang mengacaranya (macam pilih pelakun pulak).
Itulah kelemahan akak yang sehabis daya akak cuba atasi. Sebab nak menuntut ilmu yang baik seperti dalam rancangan tu tak payahlah nak pilih sangatkannn. Jangan ikut perangai akak.Akak akan cuba dan terus mencuba mengatasi kelemahan akak tu. Bak kata dek orang "dahlah bodoh, belajar pulak tak nak".
Sampai bila pun jahil.
Rancangan Tanyalah Ustaz ni bersiaran tiap2 hari pukul 7.00 pagi di TV 9.



Sama2 lah kita menonton dan menambah ilmu (kadang2 mata akak ni jahat juga, mesti nak terlelap...maklumlah banyak sangat setan yang bergayut)....

DOA QUNUT.






No comments:

Post a Comment